Ta witryna używa plików cookie. Więcej o używanych przez nas plikach, ich zastosowaniu, modyfikacji i akceptacji można znaleźć tutaj

ok
Menu
20 złRejestracjaLogowanie20 złKoszyk
Strona głównaStrona głównaInspiracje

Noworoczne postanowienia: jak wyznaczyć i osiągnąć cele

IVA BALTARETU • 12 STYCZNIA

Zrobiłeś w tym roku jakieś noworoczne postanowienia czy jesteś ich przeciwnikiem? Istnieją badania, z których wynika, że większość ludzi przestaje się ich trzymać już w pierwszych tygodniach. Wśród podejmowanych wyzwań są jednak takie, które większość z nas spełnia. Przyjrzyjmy się więc temu, jak wyznaczyć sobie cele w taki sposób, by móc je (bez problemu) urzeczywistnić.

Wyznacz sobie małe, realne do osiągnięcia cele

Nie zaczynaj od postanowienia sobie, że w tym roku schudniesz, zaczniesz uprawiać sport, zdrowo się odżywiać, podszlifujesz angielski, będziesz oszczędzać lub spędzać więcej czasu z rodziną...

Takie postanowienia niosą ze sobą ryzyko, że ich nie dotrzymasz. Nie są konkretne i nie mają jasnej granicy. Zamiast tego załóż sobie na przykład:

• Do końca marca zrzucę 2 kg.

• Codziennie przejdę się po parku.

• Do pracy wezmę sałatkę.

• Raz w tygodniu zagramy w rodzinną grę lub pójdziemy na plac zabaw.

Drobne zmiany w dłuższej perspektywie przyniosą duże efekty. Jeżeli raz zjesz sałatkę nic się nie zmieni, ale gdy będziesz ją jadł codziennie, już tak. To obowiązuje także w drugą stronę – zjedzenie jednej czekolady, a zjedzenie codziennie jednej czekolady to ogromna różnica.

Jakie są nasze doświadczenia w tym temacie? Małe, realne cele to świetna podstawa. Będziesz zadowolony z tego, że dotrzymujesz postanowień, więc zwiększy się Twoja motywacja i z czasem zamiast spaceru po parku możesz się po nim przebiec.

Rada: Doskonałym pomocnikiem jest planer lub kalendarz, w którym możesz zapisywać poszczególne kroki. Przyda się nie tylko na początku roku, ale także podczas planowania kwartałów, miesięcy czy tygodni.

Jak to zrobić? Krok po kroku

1. Abyś mógł od czegoś zacząć, a zmiany dostosowane były do Ciebie, przyjrzyj się ubiegłemu rokowi. Co się udało, a co nie? Dlaczego? Co powinno się stać, abyś zmienił się, swoją rodzinę, relacje, karierę czy finanse na lepsze? Weź kartkę, długopis i zapisz to wszystko.

2. Jaka jest Twoja motywacja? Dlaczego na przykład chcesz schudnąć? Jedynym powodem nie musi być poprawa wyglądu. Podreperowanie zdrowia i podniesienie jakości życia to także ważne powody. Uświadomienie sobie dlaczego do czegoś dążysz, pomoże Ci w odniesieniu sukcesu.

3. Wyznacz cel/cele według metody SMART.

•  Specific – konkretny

•  Measurable – wymierny

•  Achievable – osiągalny

•  Relevant – dostosowany do Twojej sytuacji

•  Time specific – z jasno określonym terminem

4. Zaplanuj, jak w przypadku każdego celu będziesz nad nim pracować – jakie kroki podejmiesz? Co musisz zrobić codziennie, co tydzień i co miesiąc, aby osiągnąć swoje założenie.

5. Poproś przyjaciela lub członka rodziny, aby śledził Twoje postępy. Według badań Dominican University of California 76% respondentów, którzy dzielili swoje cele i aktywności z kimś innym, dotrzymali postanowień.

Rada: Stwórz swoją tablicę/vision board. Możesz powycinać obrazki i zdjęcia, narysować ją lub zrobić na komputerze. Powinna Ci się wizualnie podobać. Na regularny spacer zabierz aparat fotograficzny, a na zdrowy obiad wybierz się z przyjaciółmi.

Wypracuj atomowe nawyki

Inspirująca książka Atomowe nawyki autorstwa Jamesa Cleara ukazała się nakładem wydawnictwa Galaktyka i zmieniła życie wielu z nas. Być może Tobie także pomoże w wypracowaniu dobrych nawyków i zrozumieniu, jak powstają.

Nawyki, zarówno te dobre, jak i złe są połączone z przestrzenią, w której się obracamy i ludźmi, z którymi się spotykamy.

Czy wiesz, że 20% żołnierzy walczących na wojnie w Wietnamie było uzależnionych od heroiny, ale tylko 1 na 10 trwał w uzależnieniu po powrocie do kraju? Dlatego warto zastanowić się nad tym, w jakim miejscu czujesz się dobrze. Dzięki temu łatwiej będzie wypracować dobre przyzwyczajenia. Zadbaj także o to, aby któryś z przyjaciół pomógł Ci i motywował na przykład do biegania.

Wystarczy mała zmiana każdego dnia. Nawet poprawa o 1% w dłuższej perspektywie przyniesie spektakularny efekt, a wprowadzając tak małe zmiany często nawet ich nie odczujesz. Każdego dnia zrób 1 mały krok w stronę celu: napisz coś, narysuj, przebiegnij lub przejdź. Spraw, by nowe nawyki dobrze Ci się kojarzyły, a z łatwością w nich wytrwasz. Jeżeli dodatkowo będą zgodne z Twoją naturą i mocnymi stronami, całość będzie jeszcze prostsza.

Pozostałe przydatne rady
i źródła

Planer Year Compass pomoże Ci zamknąć stary rok i zaplanować nowy. Pobierz broszurę do wypełnienia, która Ci w tym pomoże.

Planowanie na cały rok to dla Ciebie za dużo? Pobierz nasz tygodniowy planer i rozpocznij od małych kroczków.

Wypróbuj aplikację Strides. Nastawisz w niej regularne aktywności, zadania oraz cele i w prosty sposób sprawdzisz postępy.

Dobre artykuły o tej tematyce oferuje także New York Times.